جستجو در سایت:
جستجو در سایت

تغذیه

 سلامتی‌ در دوران بارداری:

 

داشتن یک رژیم غذایی و روش زندگی‌ سالم به شما کمک می‌‌کند تا دوران بارداری خوبی‌ را سپری کنید و با این روش می‌توانید بهترین آغاز برای یک زندگی‌ سالم را به نوزاد خود هدیه کنید. در این جا ما توصیه‌‌های مفیدی را برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری با شما درمیان خواهیم گذاشت.

 

چه چیزهایی باید بخورید؟

 

اگر باردار هستید و یا تصمیم به بارداری گرفته‌اید داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار مسئله مهمی‌ است. استفاده از غذاهای سالم در دوران بارداری برای رشد جنین و سلامت مادر پر اهمیت است. البته نیازی نیست که یک رژیم غذایی خاصی‌ داشته باشید اما باید از غذاهای گوناگون در رژیم خود استفاده کنید تا آن‌ میزان مواد مغذی که برای رشد جنین لازم است را هر روز استفاده کرده باشید و همچنین باید از خوردن بعضی‌ از غذاها در دوران بارداری خودداری کنید.

ممکن است در دوران بارداری بیشتر احساس گرسنگی داشته باشید اما به این نکته توجه داشته باشید که نیاز ندارید برای ۲ نفر غذا میل کنید، حتی اگر ۲ قلو و یا ۳ قلو باردار هستید نیازی به بیشتر غذا خوردن نیست.

حتماً هر روز صبحانه بخورید. خوردن صبحانه کمک می‌کند که شما کمتر سراغ میان وعده‌های پر از شکر و یا چرب بروید. گاهی‌ نیازی نیست که غذاهایی را که دوست دارید کاملاً در دوران بارداری خود حذف کنید فقط ممکن است در میزان مصرف آن ها تغییر ایجاد شود.

 

میوه‌ها و سبزیجات:

 

همانند ویتامین‌‌ها و مواد معدنی، میوه‌ها و سبزیجات هم دارای فیبر هستند که این به هضم غذا کمک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند. حتماً ۵ وعده در روز از میوه استفاده کنید. می‌توانید از میوه‌های تازه، یخ‌زده، خشک و حتی کنسرو استفاده کنید. همیشه قبل از استفاده از میوه و سبزیجات آن‌ها‌ را به خوبی‌ بشویید. سعی‌ کنید سبزیجات را خام و یا کمی‌ پخته استفاده کنید.

 

پروتئین‌های غیر لبنیاتی:

 

پروتئین شامل گوشت (به غیر از جگر)، ماهی‌، مرغ‌، تخم‌مرغ، لوبیا، عدس و آجیل. این‌ها همه غذاهای مغذی هستند. هر روز به میزان متعادلی از این مواد استفاده کنید. گوشت بدون چربی‌ را انتخاب کنید. پوست مرغ را از آن‌ جدا کنید و با چربی خیلی‌ کم بپزید. تخم‌مرغ، مرغ، همبرگر، گوشت و سوسیس را کاملاً پخته استفاده کنید. هیچ قسمتی‌ از گوشت نباید صورتی‌ رنگ باشد. سعی‌ کنید ۲ وعده در هفته از ماهی‌ استفاده کنید. البته تعدادی از ماهی‌‌ها هستند که باید از خوردن آن‌ در دوران بارداری اجتناب کنید که در مورد آن‌ صحبت خواهیم کرد.

 

غذاها و نوشیدنی‌هایی که چرب هستند و یا قند بالایی دارند:

 

این دسته از غذاها شامل همه کره‌‌ها، روغن‌ها، سس سالاد، خامه، شکلات، چیپس، بیسکوییت، شیرینی‌ها، بستنی، کیک، پودینگ و نوشیدنی‌های گازدار است. باید مقدار کمی‌ از این مواد در دوران بارداری استفاده کنید. شکر مقدار زیادی کالری دارد و هیچ مواد مغذی که بدن به آن‌ نیاز دارد را برای بدن شما مهیا نمی‌کند. استفاده زیاد از غذاهای شیرین به دندان‌ها هم آسیب وارد می‌نماید مخصوصاً اگر بین غذا از آن‌ها استفاده کنید. غذاهای چرب و شیرین همچنین باعث اضافه وزن در شما می‌شود. استفاده از چربی کلسترل در خون را بالا خواهد برد و شانس شما برای ابتلا به بیماری‌های قلبی همچنین بالاتر می‌رود.

 

مواد غذایی نشاسته‌دار و کربوهیدرات‌ها:

 

خوردن کربوهیدرات‌ها شما را سیر خواهد کرد و خیلی‌ کالری ندارند. آن‌ها یک منبع مهم برای ویتامین‌‌ها و فیبرها هستند. کربوهیدرات‌ها شامل: نا‌ن، سیب‌زمینی، کورن فلکس صبحانه، ماکارونی‌، برنج، جو، نودل، ذرت، آرد ذرت و سیب‌‌زمینی شیرین. این مواد غذایی باید قسمت مهم هر وعده غذایی شما باشند. در صورت امکان سعی‌ کنید از مواد غذایی سبوس‌دار استفاده کنید.

 

لبنیات:

 

لبنیات مانند شیر، پنیر، ماست، بسیار مهم هستند، بدین سبب که آن‌ها حاوی کلسیم و مواد مغذی دیگری هستند که کودک شما به آن‌ها نیاز دارد. ۲ و یا ۳ وعده در روز از این مواد استفاده کنید. سعی‌ کنید از موادی که چربی پایین‌تری دارند استفاده کنید. مانند ماست کم‌چرب، شیر کم‌چرب و غیره. البته باید از خوردن بعضی از انواع پنیرها اجتناب کنید که در باره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

تغذیه در سه ماه اول بارداری