جستجو در سایت:
جستجو در سایت

دیابت بارداری

این اطلاعات برای چه کسانی است؟

 

اگر می‌خواهید در مورد دیابتی که در بارداری ایجاد می­‌شود (دیابت بارداری) بیشتر بدانید، یا به شما گفته شده است که دیابت بارداری دارید، این اطلاعات به شما کمک می­‌کند.

 

به شما می­‌گوید که:

 

  • دیابت بارداری چیست
  • چگونه تشخیص داده می‌شود
  • در دوران پیش از تولد انتظار چه مراقبت‌های بیشتری باید داشته باشید
  • این تشخیص حالا و در آینده، برای شما و بچه چه معنایی دارد.

 

دیابت بارداری چیست؟

 

دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، به عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود. چون بدن شما نمی­‌تواند انسولین (هورمون مهمی که قند خون را کنترل می­‌کند) کافی برای مواجهه با نیازهای بیشتر در بارداری تولید کند، دیابت ایجاد می‌شود. این مسأله باعث بالاتر رفتن گلوکز خون می­‌شود. دیابت حاملگی معمولاً در اواسط یا اواخر بارداری شروع می­‌شود.

 

شیوع دیابت بارداری چقدر است؟

 

دیابت بارداری خیلی شایع است. ممکن است در طول بارداری از ۱۰۰ زن، تا ۱۸ نفر را درگیر کند. اگر هر کدام از عوامل پرخطر زیر را دارید، احتمال ابتلا به دیابت بارداری بیشتر است:

 

  • شاخص توده بدنی (۳۰BMI) یا بالاتر است.
  • سابقه تولد بچه درشت با وزن ۴٫۵ کیلوگرم (۱۰ پوند) یا را دارید.
  • قبلاً دیابت بارداری داشته‌اید.
  • پدر و مادر، برادر یا خواهر دیابتی دارید.
  • ریشه خانوادگی شما آسیای جنوبی، چین، آفریقا، کارائیب یا خاورمیانه (ایران) است.

 

چگونه برای دیابت بارداری کنترل خواهیم شد؟

 

اگر هر یک از عوامل پر خطر بالا را دارید، باید در دوران بارداری­‌تان تست تحمل گلوکز بدهید. در ابتدای حاملگی یک آزمایش ساده خون است، و وقتی در هفته ۲۴ تا ۲۸ حاملگی هستید، تست تحمل گلوکز (GTT) می‌باشد.

 

در تست GTT در طول شب باید ناشتا باشید (جز آب، چیزی نباید بخورید یا بیاشامید):

 

  • صبح، قبل از صبحانه، یک آزمایش خون خواهید داشت. بعد به شما گلوکز داده می­‌شود تا بخورید.
  • آزمایش خون ۲-۱ ساعت بعد تکرار می­‌شود تا ببینیم بدن شما به خوردن گلوکز چطور واکنش نشان می‌دهد.

 

اگر در بارداری قبلی دیابت حاملگی داشته‌­اید، ممکن است به شما پیشنهاد شود که در ابتدای بارداری، آزمایش قند خون انجام دهید، یا با استفاده از کیت، قند خون را کنترل کنید. همچنین یک آزمایش تحمل قند خون GTT در هفته ۲۸-۲۴ حاملگی انجام دهید.

 

دیابت حاملگی برای من و بچه‌ام چه اهمیتی دارد؟

 

اغلب زنانی که در حاملگی مبتلا به دیابت می‌­شوند، حاملگی را به سلامتی سپری می‌­کنند و بچه‌­های سالمی دارند؛ اما گاهی اگر دیابت بارداری تشخیص داده نشود، ممکن است باعث مشکلات جدی گردد.

مهم است که سطح گلوکز خون‌تان در حاملگی کنترل شود. اگر گلوکز خون‌تان خیلی بالا است، فرزندتان انسولین بیشتری تولید خواهد کرد، که ممکن است باعث درشت‌تر شدن فرزندتان شود، و احتمال دردهای زایمانی زودتر، سزارین، مشکلات جدی تولد و مرده‌زایی افزایش پیدا کند. اگر دیابت حاملگی تشخیص داده نشود و کنترل نگردد، این خطرات بیشتر هستند.

بچه‌­ای که انسولین اضافی می­‌سازد، بعد از تولد احتمالاً سطح گلوکز خونی پایین‌تری دارد و در بخش نوزادان به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد.

فرزند شما ممکن است در معرض خطر بیشتری از ابتلا به چاقی و یا دیابت در طول زندگی باشد.

کنترل سطح گلوکز خون در طول بارداری و زایمان، خطر تمامی این عوارض را برای شما و فرزندتان کاهش می‌دهد.

 

در طول بارداری به چه مراقبت‌های بیشتری نیاز خواهم داشت؟

 

اگر تشخیص دیابت بارداری برای شما گذاشته شود، تحت مراقبت یک تیم از متخصصان خواهید بود و به شما توصیه خواهد شد که فرزند خود را در بیمارستانی که بخش نوزادان دارد به دنیا آورید.

تیم پزشکی معمولاً شامل یک پزشک متخصص در زمینه دیابت، یک متخصص مامایی، یک پرستار متبحر در زمینه دیابت، یک مامای متبحر در دیابت و یک متخصص تغذیه خواهد بود. به محض این که دیابت بارداری تشخیص داده می­‌شود، مراقبت‌های دوران بارداری باید آغاز شود. داشتن دیابت بارداری به این معنا خواهد بود که در بیمارستان بیشتر ویزیت خواهید شد.

 

تغذیه سالم و ورزش

 

مهم­‌ترین درمان برای دیابت حاملگی تغذیه سالم و ورزش است. دیابت بارداری معمولاً با این تغییرات بهبود می‌یابد، ولی برخی خانم­‌ها علی‌رغم تلاش­‌های فراوان، به مصرف قرص و یا تزریق انسولین نیاز دارند. باید با یک متخصص تغذیه در مورد استفاده از غذاهایی که به تثبیت گلوکز خون­‌تان کمک می‌­کند مشورت کنید.

 

مانیتور و کنترل گلوکز خون

 

بعد از این که دیابت بارداری برای شما تشخیص داده شد، به شما نشان داده خواهد شد که چطور گلوکز خون­‌تان را اندازه‌گیری کنید و سطح ایده‌­آل قند خون‌­تان چقدر باید باشد.

اگر بعد از ۲-۱ هفته به سطح دلخواه نرسید، یا اگر سونوگرافی نشان می‌دهد که بچه از حد انتظار درشت‌تر است، ممکن است به مصرف قرص و یا تزریق انسولین به خودتان نیاز داشته باشید.

 

مانیتور فرزندتان

 

باید سونوگرافی بیشتر و با فواصل کمتری برای کنترل رشد فرزندتان انجام دهید.

 

توصیه و اطلاعات

 

در طول بارداری‌تان، پزشک و مامای شما اطلاعاتی را در موارد زیر به شما خواهند داد:

 

  • برنامه‌ریزی تولد، شامل: زمان و نوع تولد، تسکین‌­دهنده درد و تغییرات در داروی‌تان در طی زایمان و بعد از این که بچه متولد شد.
  • مراقبت از بچه پس از تولد.
  • مراقبت از شما بعد از این که فرزندتان به دنیا آمد که شامل روش‌های جلوگیری از بارداری است.

 

آیا من به درمان نیاز دارم؟

 

از هر پنج زن مبتلا به دیابت بارداری، یک نفر به مصرف قرص و یا تزریق انسولین برای کنترل گلوکز خون در طول بارداری نیاز خواهد داشت. تیم پزشکی‌تان به شما خواهد گفت که چه درمانی برای شما بهترین است.

اگر به انسولین نیاز داشته باشید، پرستاری کار آزموده در مورد دیابت دقیقاً برای شما توضیح خواهد داد که چه کاری باید بکنید. این شامل نحوه و زمان تزریق انسولین به خودتان است، و این که چه زمانی باید گلوکز خون‌تان را کنترل کنید.

 

بهترین زمان برای تولد فرزندم چه وقت است؟

 

بسته به شرایط فردی‌تان، ایده‌آل این است که بین ۳۸ تا ۴۰ هفته حاملگی زایمان داشته باشید.

 

چگونه فرزندم را متولد خواهم کرد؟

 

اگر سونوگرافی نشان داده که بچه درشت است، تیم پزشکی‌تان باید درمورد خطرات و فواید زایمان واژینال، القای زایمان و سزارین با شما صحبت کند.

 

در زایمان چه اتفاقی می‌افتد؟

 

مهم است که گلوکز خون‌تان در حین دردهای زایمانی و زمان زایمان کنترل شود و در طول زایمان برای اطمینان از ثابت ماندن آن در یک سطح دلخواه باید هر یک ساعت کنترل و مانیتور شود. ممکن است به شما توصیه شود که برای کنترل گلوکز خون‌تان از یک پمپ انسولین استفاده کنید.

در حین زایمان، قلب فرزندتان باید دائم مانیتور شود.

 

بعد از این که فرزندم به دنیا بیاید چه اتفاقی می‌افتد؟

 

  • فرزندتان در کنارتان خواهد بود، مگر این که به مراقبت بیشتری نیاز داشته باشد.
  • تغذیه با شیر مادر برای بچه‌ها بهترین است و اگر دیابت بارداری دارید، دلیلی برای شیر ندادن به فرزندتان وجود ندارد. برای کمک به حفظ گلوکز خون در حد نرمال، بلافاصله بعد از تولد، و سپس هر ۳-۲ ساعت یک‌بار باید به هر طریقی که می­‌خواهید به او شیر بدهید.
  • گلوکز خون فرزندتان چند ساعت پس از تولد باید آزمایش شود تا مطمئن شویم که خیلی پایین نیست. اگر فرزندتان حالش خوب نیست، یا به مانیتور شدن و درمان نیاز دارد، یا برای تغذیه کمک می­‌خواهد، یا زودتر به دنیا آمده است، احتمالاً لازم است که در بخش نوزادان مورد مراقبت قرار گیرد.
  • دیابت بارداری معمولاً بعد از تولد بهتر می­‌شود و به شما توصیه می‌شود که تمام داروهای دیابت را بلافاصله پس از این‌که فرزندتان به دنیا آمد قطع کنید. قبل از این که مرخص شوید، گلوکز خون­‌تان آزمایش خواهد شد تا مطمئن شویم که به حد طبیعی برگشته است.
  • ۸ – ۶ هفته پس از تولد فرزندتان، گلوکز ناشتای خون یا تست تحمل قند GTT باید آزمایش شود. باید در نظر داشته باشید که دیابت در تعداد کمی از زنان بعد از حاملگی، ادامه پیدا می­‌کند.

 

چه چیزهایی را باید پیگیری کنم؟

 

بعد از زایمان باید یک وقت به شما داده شود تا در مورد نتیجه تست تحمل گلوکز یا GTT با شما صحبت شود. اگر گلوکز خون‌تان همچنان بالا است، به یک متخصص دیابت ارجاع داده می‌شوید.

در مورد شیوه زندگی، که شامل: رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن­‌تان است، باید اطلاعاتی به شما داده شود، تا شانس دیابت در آینده کاهش یابد.

از هر سه خانمی که دیابت بارداری داشته است، در طول ۵ سال یک نفر شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد. به شما توصیه خواهد شد که سالی یک‌بار آزمایش قند خون ناشتا بدهید.

 

حاملگی‌های بعدی

 

داشتن وزن متناسب با قدتان (داشتن BMI نرمال)، خوردن غذای سالم و انجام ورزش­‌های جسمی منظم قبل از باردار شدن، خطر ابتلای دوباره به دیابت بارداری را کاهش می­‌دهد.

اگر می­‌خواهید باردار شوید، قبل از قطع جلوگیری، باید خوردن دوز بالای اسید فولیک (۵ میلی‌گرم) را روزانه آغاز کنید. برای این منظور نیاز به تجویز پزشک خواهید داشت.

به محض این‌که فهمیدید باردار هستید، در مورد مراقبت‌های دوران بارداری با پزشک­‌تان تماس بگیرید.