جستجو در سایت:
جستجو در سایت

خارش

خارش و کلستاز حاملگی

خارش یک رویداد شایع در حاملگی است. دلیل اصلی این مشکل به نظر افزایش مواد خاص مانند هورمون ها می باشد. گاهی ضایعات (جوش های) پوستی بر روی شکم شما بوجود می آید. با افزایش سن باروری پوست شکم شما کشیده می شود و این باعث ایجاد خارش بر روی شکم شما می شود. همچنین به یاد داشته باشیم که خارش می تواند یکی از علائم کلستاز حاملگی که مربوط به کبد است باشد.

کلستاز حاملگی نیاز به توجه ویژه دارد.

خارش ملایم:

پوشیدن لباس های گشاد می تواند در کاهش خارش کمک کننده باشد. چرا که لباس های گشاد بروی پوست شما کشیده نمی شوند و تحریک را کمتر می کنند. همچنین پوشیدن لباس هایی که از مواد طبیعی مانند پنبه تهیه شده اند کمک کننده است. چرا که لباس های تهیه شده از مواد مصنوعی وضعیت شما را بدتر می کند. لباس های تهیه شده با مواد طبیعی اجازه عبور هوا و رسیدن هوا به پوست شما را می دهد و این وضعیت خارش حاملگی را قابل تحمل می کند. همچنین دوش آب سرد و استفاده از لوسیون های بدن برای مرطوب کردن پوست شما می تواند تا حدودی خارش شما را کاهش دهد. گروهی از خانم ها متوجه شده اند که لوسیون ها و صابون های عطر دار وضعیت خارش آنها را بدتر می کند. لذا توصیه می شود که از لوسیون های بدن و صابون های غیر عطری استفاده کنید.

خارش های ملایم بدن شما معمولاً برای شما یا کودکتان خطرناک نیست. اما به یاد داشته باشید که خارش حاملگی می تواند یکی از نشانه های جدی باشد که شما باید به آن توجه ویژه داشته باشید. به یاد داشته باشید که خارش حاملگی در عصر ها و شب ها بیشتر می شود.

در صورتی که مبتلا به خارش حاملگی هستید به مطب آقای دکتر نصر مراجعه کنید. چرا که آزمایش های بیشتر و بررسی های بیشتر ممکن است نیاز داشته باشد.

کلستاز حاملگی

کستاز حاملگی یک اختلال بالقوه جدی کبدی است که در حاملگی گاهی دیده می شود. به صورت نرمال، اسید های صفراوی از کبد وارد روده کوچک می شود تا غذا را هضم کنند.

در کلستاز حاملگی، اسیدهای صفراوای به صورت مناسب به روده ها تخلیه نمی شود و در داخل کبد تجمع پیدا می کنند. درمان برای کلستاز حاملگی وجود ندارد. زمانی که شما زایمان کردید کلستاز حاملگی نیز از بین می رود.

به نظر می رسد که سابقه خانوادگی در این مشکل نقش دارد ولی گاهی کلستاز حاملگی بدون هیچ سابقه خانوادگی نیز دیده می شود. این مشکل بیشتر در زنان هندی- پاکستانی و آمریکای جنوبی دیده می شود.

اگر در حاملگی قبلی ،شما مبتلا به کلستاز حاملگی شده اید احتمال بسیار زیادی وجود دارد که در حاملگی بعدی نیز با این مشکل مواجه شوید. در تحقیقات انجام شده رابطه بین زایمان زودرس و مرگ داخل رحمی با کلستازهای حاملگی مشاهده شده است. در تحقیقات انجام شده متوجه شده اند که در خانم های بارداری که سطح اسیدهای صفراوی آنها بالاتر از ۴۰ میکرو مول در هر لیتر است احتمال کلستاز حاملگی وجود دارد. از ۱۰۰ خانم باردار ۱ تا ۲ نفر از آنها مرگ جنین در داخل رحم را تجربه می کنند.

از آنجایی که خطر مرگ داخل رحم در این خانم های باردار دیده می شود در حوالی ۳۸-۳۷ هفته بارداری ایجاد القای زایمانی به منظور انجام زایمان باید در نظر گرفته شود.

هنگامی که شرایط خانم بارادار خطرناک گزارش شود (زمانی که سطح اسید صفراوی بالاتر از ۴۰ میکرو مول در لیتر) زایمان در سنین حتی کمتر از ۳۷ هفته  بارداری باید انجام شود.

اگر شما مبتلا به کلستاز حاملگی هستید بهتر است که به پزشک معالجتان مراجعه کنید .

علائم کلستاز حاملگی:

به صورت نرمال علائم کلستاز حاملگی در حوالی هفته ۳۰ بارداری شروع می شود اما گاهی حتی در هفته ۸ بارداری نیز دیده می شود.

مهمترین نشانه خارش است که معمولا بدون ضایعه است. خارش ها بیشتر در دست ها و پاها دیده می شود اما گاهی در تمام بدن دیده می شود.

در بیشتر خانم های باردار خارش غیر قابل تحمل است و در شب خارش بد تر می شود طوری که مانع خوابیدن آنها می شود. برای گروهی نیز سایر علایم دیده می شود. علائم دیگر می تواند ادرار زرد پررنگ – کاهش حرکات روده- در موارد نادر زرد شدن پوست و سفیدی چشم است.

تشخیص و درمان کلستاز حاملگی

کستاز حاملگی با رد دلایل دیگر خارش تشخیص داده می شود. در مواردی که مبتلا به خارش شده اید به   پزشک مراجعه کنید. در حین ویزیت پزشک از شما شرح حال خانوادگی و پزشکی خواهد گرفت و با شما مشاوره می کند و آزمایشات خون مربوطه را درخواست می کند. آزمایش های خون شامل آزمایش های کبدی و سطوح اسیدهای … است.

نظارت بر وضعیت شما

در صورتی که پزشک تشخیص داد که شما مبتلا به کلستاز حاملگی هستید. آزمایش خون از نظر آزمایش های کبدی به صورت منظم برای شما درخواست خواهد کرد و مرتب شما را مورد بازرسی و معاینه قرار خواهد داد. در مورد اینکه آزمایش های کبدی به چه فاصله ای برای شما درخواست شود اتفاق نظر وجود ندارد. اما آزمایشات هفتگی در صورت نیاز توصیه می شود. بنابراین پزشک به صورت هفتگی آزمایش های کبدی- تعیین مقدار اسیدهای …. را درخواست خواهد کرد و بر اساس جواب آزمایش ها و شرایط شما زمان زایمان را مشخص می کند.

در صورتی که آزمایش های کبدی و اسیدهای … نرمال باشد اما شما همچنان خارش شدید داشته باشید پزشک آزمایش خون هفتگی یا دو هفته یک بار برای شما درخواست خواهد کرد.

درمان کلستاز حاملگی:

کرم ها، مانند کرم های مایع که حاوی نعناع هستند در بارداری می توان استفاده کرد و حتی در کاهش خارش این کرم ها کمک کننده هستند.

درمانهای دیگر مانندacid  ursodexoycholic که باعث کاهش اسیدهای صفراوی و کاهش خارش می شود کمک کننده است.

از آنجایی که در مورد اورسودئوکسی کولیک اسیددر حاملگی تحقیقات کافی انجام نشده است برای تجویز آن باید از شخص رضایت گرفته شود. هر چند که این دارو در حاملگی تاکنون هیچ عارضه ای ایجاد نکرده است.

در مواردی حتی ویتامین K نیز برایتان تجویز می شود. از آنجایی که کلستاز حاملگی در جذب ویتامین K ایجاد اختلال می کند گاهی برای شما ویتامین K تجویز می شود به یاد داشته باشید که ویتامین K در انعقاد خون نقش مهمی دارد.

پزشک در مورادی که خانم باردار از اوایل حاملگی مبتلا به کلستاز بارداری می شوند یا خانم باردار از بی رنگ شدن  خود شاکی می شود ویتامین K را تجویز می کند.

در صورتی که مبتلا به کلستاز حاملگی شدید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.